Velkommen, i dag er det:
 

Yamaha BW50s får nytt "ansikt"
12. februar 2004
En Yamaha BW50s får nytt ansikt

Yamaha valgte å produsere sin folkemopen Yamaha BW50s i Frankrike, noe som selvsagt har satt merke på denne mopeden. Rust er et nøkkelord, for alt som er laget i metall er svært dårlig behandlet, og ruster derfor kolossalt.
Yamaha’en er en -96 modell, så den er ”bare” 12 år og 7000 km ”gammel”. Den er helt original og alle servicer er fulgt.

Vi plukker den helt ned, og leverer alle deler som kan sannblåses til sannblåsning. Ramme, felger, gaffel og andre mindre deler ble sandblåst og deretter levert inn til galvanisering. Det blir spennende og se resultatet av hvordan galvaniseringen holder i framtiden.
Alle deler blir lakkert etter behandlingen, og sammensetning kan starte. De fleste andre deler som plastdeksler, sadel, speil og hendler etc. er i fin stand og trenger ingen større behandling eller å skiftes ut. Alle synlige deksler og kåper blir lakkert i racing grønn og klargjøres til montering.

Motoren er demontert og gjennomgått. Alle slitedeler er skiftet ut, og uoriginal sylinder, dyser, filter og eksospotte er montert for å få en bedre oppsatt motor, som igjen gjøre motoren mer slitesterk, og kunne gi litt mer effekt. Originalstempelet som stod i hadde en diameter på ** mm, og det nye vil få en diameter på ** mm. Den originale eksospotten var fullstendig rustet ”i hel”, så nå blir det ”karbon” potte.

Monteringen starter med selve rammen, og skifting, evt. oppsmøring av alle bevegelige deler. Motor monteres, med ny oppsmurte oppheng og nye gummiforinger og montering av gaffel. Støtte, ledningsnett, bensintank, sadel, og støtdempere er neste ut. Så er det felger med dekk, lys, styre og ellers detaljdeler som speil, speedometer, etc.

Det er fjorten dager siden prosjektet startet, så tidsrammen holdt, med god margin. Det var satt av tre uker til prosjektet, men sandblåsing og galvanisering klaffet bedre enn beregnet, så der lå innsparingen.
Fornyelsen er godkjent, og prosessen må sies å ha vært ”enkel”. Dette blir en åtter på fornyelsesskalaen.

Regnskap Yamaha BW50s:
Sandblåsning: 600.-
Galvanisering: 1460.-
Lakkering: 600.-
Sylinder: 1690.-
Dyser: 160.-
Potte: 1340.-
Diverse deler: 180.-
Til sammen: 6030.-

- Se bilder fra prosjektet

Yamaha Motor i Norge
Replies: (3)
MC-deler As
Replies: (3)
Design provided by moos.no - ingen over ingen under