Velkommen, i dag er det:

Juleferie på Gran Canaria
06.01.08
I år skal vi forsøke noe helt nytt, feire jul og nyttår på Gran Canaria. Det vil si, Jens har opplevd dette tidligere, men det var i -80, og da uten barn. Så dette blir en ny erfaring. En annen ting er at vi reiser med ”full pakke”, noe vi heller ikke har gjort på en del år, siden vi har ”komponert” våre egne reiser tidligere. Ving er valget, og hotellet heter Natural Park og ligger på et høydedrag like før Puerto Rico.
Hotellet er bra, med oppvarmet svømmebasseng, stor solplass, fotballbane, restaurant, pool bar og en liten butikk. Store rom med solvent balkong.

Vi kom ned sent lørdag kveld. Det passet da med en fin spasertur ned til sentrum for litt kveldsmat. Vi spiste på Toro Bravo, og både maten og servicen var god, så stedet kan anbefales.

Neste dag ble barna oppvartet ved bassenget, mens vi andre gikk en fin fjeltur fra hotellet til Patalavaca og videre til Arguineguín, hvor vi spiste på Dani-Dani, som serverte et førsteklasses måltid. Dagen gikk videre med til forberedelser til Julaften som er dagen etter.

Så er det Julaften, og vi starter dagen med gudstjeneste i sjømannskirken, det vil si, at denne er for liten så gudstjenesten er flyttet til en kirke like ved. Det ble en flott gudstjeneste med skuespill og flotte innslag fra presten. Litt mer ”livlig” enn vi er vant med i Norge, men det gjorde det hele mye mer interessant, spesielt for barna.
Medbrakt pinnekjøtt er selvsagt klargjort, og vi blir åtte personer til bords i Casa moõs på julekvelden, med blinkende juletre, gaver og eller det som hører julekvelden til i Norge, men julefølelsen er fullstendig fraværende, for det er ellers ikke mye som minner om Norsk jul.

Første juledag blir like fin som de andre dagene, og det blir strand dag på Lyng Anfi. Dette er et vannvittig anlegg, med en flott hvit sandstrand. Her blir det bading, surfing og moro for hele familien. Dagen avsluttes med felles grilling i Casa moõs, siden noen i reisefølget allerede reiser hjem dagen etter.

Andre juledag tilbringes ved bassenget på hotellet, med biljard konkurranser og fotballturnering. På kvelden blir det danseshow og middag på hotellet. Det var fint med en rolig dag ved bassenget og det fantastiske været vi har her nede.

Igjen våkner vi opp til en flott dag. Vi har i dag bestemt oss for en kjøretur til en av de nærliggende byene. Harald har badet mer eller mindre konstant siden vi kom ned, og har mistet stemmen og antageligvis fått en halsinfeksjon. Vi har fått noe på apoteket som skal gjøre underverker, og allerede etter ti minutter kom stemmen igjen. Men ingen bading, så da blir det omvisning på øyen. Vi kjører til Puerto de Mogán, som er en fiskelandsby som vi har hørt skal være verdt et besøk. Det er en svært koselig by, med trange gater, broer og en masse restauranter. Byen huser også en stor båtmarina med båter fra mange verdensdeler, blant annet Norge. Her er store seilbåter å få leie, både med og uten mannskap. Undervannssafari i miniubåt er også en av fasilitetene som tilbys i Puerto de Mogán.
Middag igjen på Dani-Dani, som etter hvert begynner å bli stamstedet, men maten og servicen er fantastisk og prisen likeså, så det er ikke rart.
Vi avsluttet det hele med papegøyeshow på hotellet, til barnas store begeistring. Her får vi se papegøyer som både gikk på rulleskøyter, kjørte biler, syklet og kunne regne. I alt var det 6 papegøyer som deltok i showet.

Været fortsetter og vise oss godsiden, med fantastisk klar blå himmel og så nært som vindstille. Vi har bestemt oss for strand dag, og da er det stranden i Patalavaca som gjelder. Her er det ikke så mye folk som på de andre strendene, og den ligger lunt til med masse plass for barna og leke på.
Vannet er forfriskende herlig å bade i, noe kalt, men varmere enn en fin sommerdag hjemme. Her er det du trenger, med barer, restauranter og butikker langs stranden.
Vi avslutter dagen med en spasertur fra hotellet og ned i båtmarinaen like nedenfor, hvor vi finner flere norske båter, og en rekke seilbåter og annet for salg.
Igjen er det show på hotellet, i dag med de sjonglerende brødrene, et flott show med sjonglerende sverd, baller og gjenstander i flammer. Det hele avsluttes med at selveste far til brødrenne viser knivkastings magi.
Et flott show som til nå må være det beste showet her på hotellet!

En ny strand dag står på programmet også i dag. Vi våknet opp til litt mer vind i dag, men det passer bra, for da kan gutten forsøke de nye surfebrettene de fikk til jul av Farmor og Farfar. Igjen er det stranden i Patalavaca som er reisemålet. Stranden ligger normalt sett lunt til for vinden, men det blir bølger, slik at guttene kan surfe.
Etter noen timer på stranden drar vi tilbake til hotellet, for luns på terrassen, som også ligger i le for vinden. Det svaier godt i palmene, men lite vind på terrassen.
I kveld blir det igjen middag på Dani-Dani, hvor det er livemusikk og dans for både store og små.

Så var vi kommet til tur dagen. Meningen var å gå til norskeplassen i fjellet, men vi ombestemte oss, og gikk til Playa de Amadores. Amadores er en flott offentlig badestrand med masse butikker, barer og restauranter. Selve gå turten tar ca. en time en vei, og går langs sjøsiden på en flott bygget liten vei, som et platå i fjellet.
Når vi først har gått til Amadores, må vi nesten besøke restauranten Ror Bua, som er helnorsk, med god norsk mat. Etter et par timer på stranden gikk vi tilbake til hotellet. Det har vært mye vind i dag, så det var deilig å komme på hotellet å få slappet av i leiligheten. Det er første gang vi forsøker Tv-en siden vi kom ned til Gran Canaria. Gode filmer, men selvsagt dubbet til Spansk språk.

Så er det nyttårsaften, og denne skal feires i casa moõs. Vi starter dagen med en handletur i El Tablero de Maspalomas. Her er nylig åpnet en matbutikk med stort utvalg og lave priser. Vi tok deretter turen ut på fyrtårnet Faro de Maspalomas. Her starter stranden som strekker seg helt til Playa del Inglés.
Her er de seneste år åpnet en rekke finere hoteller og butikker, og vi gikk rundt og tittet og tok oss en lunsj på en av restaurantene langs stranden. Så bar det tilbake til hotellet, for klargjøring til kveldens nyttårsfeiring. Først ble det pinnekjøtt i casa moõs, så gikk vi derfra til Anfi Del Mar. Her skulle det avfyres et flott fyrverkeri, og det var i ordets rette forstand, for dette var fantastisk, mulig det flotteste vi noen gang har sett. Vannvittig!
Det ble et par timer i taxi kø for å komme oss tilbake til hotellet, men det var både bergensere foran og bak oss i køen, så tiden gikk fort når man hadde noe og noen å snakke med.

Den store kjøregleden har vi ikke funnet enda, men i dag er det planlagt å kjøre en tur i fjellene, og til det høyeste punktet på øyen, Roque Nublo – 1813 meter over havet.
Vi skulle ikke komme langt før vi fikk oppleve spanjolenes kjøremønster. På en smal vei på vei opp til Mogán, bare en kilometer før Mogán forsøker en ”villmann” å kjøre forbi på en vei som så vidt er brei nok til møtende trafikk. Dette gikk selvsagt ikke bra, og han dro på langs hele siden på bilen, og begge bilene fikk relativt store striper og bulker langs siden. Begge bilene er så å si nye, så dette var jo ingen moro opplevelse. Heldigvis ble det ingen personskader, til tross for at det smalt så man skulle tro det skulle se mye verre ut enn det gjorde.
Spanjoler er jo heller ikke lette å forstå når de skal snakke like fort som de kjører, men det ble til slutt utvekslet dokumenter og navn, så får vi se hvordan dette utvikler seg senere.
Vi valgte og fortsatte turen, til tross for skepsis, men jeg tror ikke vi angrer på dette senere. Det ble en fantastisk flott tur, hvor vi fortsatte til La Aldea De San Nicolás etter Mogán og så videre til San Nicolás De Tolentino. Etter en pause der, fortsatte vi til Artenara, så videre til Tejeda og videre opp til Roque Nublo, hvor det ble både filmet og tatt bilder. Vi fortsatte deretter hjemover over Ayacata, så til San Bartolomé De Tirajana. Videre gikk turen til Fatage, som var en flott liten koselig landsby med flotte små hus, en enorm blomstervekst og et frodig område rundt.
Så var det nedoverstigning til Maspalomas, og videre hjem til Puerto Rico. Turen tok ca. fem timer og temperaturen var 22 grader celsius da vi forlot Puerto Rico, 11 grader celsius på Roque Nublo og 21 grader celcius da vi ankom Puerto Rico.
Kvelden ble tilbrakt i casa moõs, med grilling og tidlig kveld.

Dagen i dag begynner hos forsikringsselskapet for hjelp med å fylle ut diverse papirer for skaden på bilen. Utrolig men sant, da vi satt og skulle til å begynne å fylle ut papirene, kom spanjolen som kjørte i oss, inn på samme kontoret. Dette gjorde det hele mye enklere for oss, og enda enklere da han umiddelbart påtok seg skylden. Vi hadde sett for oss en hel dag fram og tilbake med dette, men kunne gå ut kontoret etter en halvtimes tid. Da bar det på stranden Partalavaca, og bølgesurfing og bedmington på stranden. Nydelig vær i dag, med lite vind og ingen skyer på himmelen. Til tross for dette var det relativt store bølger og surfe på, så det ble en flott dag. På ettermiddagen dro vi tilbake til hotellet, og fikk oss et bad i bassenget før solen forsvant i havet. Igjen ble det middag på Dani-Dani og en tidlig kveld, for i morgen kl. 08:30 skal vi til Playa del Inglés for takst på skadene på bilen, så får vi håpe det blir like enkelt som hos forsikringsselskapet.

Vi kom oss av gårde tidlig, så vi var hos ”takstgarasjen” til kl. 08:30. Vi ble da nr. tre i køen, så det ble en halvtimes venting. Taksten gikk greit, og det kan jo nevnes at når takstmannen tok taksten, ryggen en annen bil rett i en mur like bortenfor – Spanjoler!
Vi kjørte så til Ford for å bestille time for innlevering av bilen, som ble 15.01.08.
Videre ble det shoppingdag, med start på det lokale markedet, hvor det ble et par timer med pruting og klokkekjøp. Så ble det besøk på det nye shoppingsenteret Antlantis som ligger en halvtimes kjøretur fra Puerto Rico. Barna har ventet på dette en stund nå, så i dag er det deres dag! Det var et flott og stort senter, veldig amerikanisert. Vi fikk det vi skulle, og returnerte til Puerto Rico, for en kort runde på kjøpesenteret i Puerto Rico.
Etter en pause på terassen var det i dag en dansk entertainer som skulle spille og synge på hotellet, og dette ble moro for alle barnene på hotellet. Det ble dans og moro for alle, og spesielt barnen hadde det moro.

Så er vi kommet til siste dagen før avreise tilbake til kalde Norge. Det går rykter om minusgrader og sterk vind med muligheter for snøstorm der hjemme. Dette høres ikke bra ut, men vi har vel ikke annet og vente? Vi starter dagen på terrassen i casa moõs, for så å fortsette med spasertur til stranden i Partalavaca. Dagen er den varmeste så langt her nede, med 23 grader i skyggen, men til tross for dette har ikke bølgende på stranden vært større. Dette var dagen for surfing, men det var nok for store bølger for barna. Etter et lite strandhogg ble det sen lunsj på Den sorte panne i Partalavaca, og retur tilbake til hotellet for pakking. I kveld er det trylleshow på hotellet, og vi har bestemt oss for å spise der, til tross for at det er et relativt dyrt hotell og spise på.
Trylleshowet ble fantastisk, med alle familiemedlemmer på senen, foruten far, som da fikk tatt bilder.
Det ble en tidlig kveld, for bussen forlater hotellet kl. 04:30, så det blir en tidlig morgen.

Vi kommer oss med bussen, som også kjører innom et par andre hoteller i nye ”Puerto Rico”, før den kjører den nye motorveien til flyplassen. Vi er det kl. 05:30, og innsjekk og sikkerhetskontrollen går radig unna. Flyet letter kun utrolige ti minutter over tiden, så dette er jo meget bra. Flyturen går greit. Vi sover det meste av reisen, med et avbrekk når dagens film vises. Vi lander i Bergen 14:15, femten minutter før tiden, så dette var jo bra.
Det har vært en flott tur, og det meste har fungert utrolig greit. Skal vi sette fingen på noe, må det blir at renholdet på hotellrommet kunne vært bedre, men det kan ha med helligdager og gjøre. Verre er det med at det ikke er internett på hotellet, som lovet, og at nettene kunne bli kalde med det ene pleddet som var utgangspunktet. Heldig vi som har tilgang på dyne og internett hos casa moõs.

Takker for flott tur!

- Se bilder fra turen

Gran Canaria Guide
Replies: (3)
Været på GC
Design provided by moos.no - ingen over ingen under