Velkommen, i dag er det:

Italia rundt på 21 dager.
08. August 09
Dag1

Det var delig å starte i regnvær fra Bergen på vår vei til Sandefjord for å ta fly til Bologna i Italia. Tenk om det blir slikt vær på vestlandet under hele vårt ferieopphold i Italia? Det ville passet fint.

Vår tur over fjellet gikk flott, til tross for mer eller mindre konstant nedbør hele veien. Familietreff ble det også – på Åmot møtte vi på andre familiemedlemmer som var på tur, og det ble et kort stopp for en kopp kaffe.

Vi nådde Torp kl. 18:00, og startet fra Bergen kl. 10:00. Flyet, som hadde avgangstid kl. 19:35, var noe forsinket, men kl. 21 var vi i luften. Da vi bordet flyet ble vi intervjuet av Dagbladet, som ønsket informasjon om hvorfor vi valgte Torp og Ryanair til en artikkel om Ryanair, Norwegian og SAS.

Flyturen gikk fint, til tross for forsinkelsen. Vi landet kl. 23:30, og bagasjen kom svart raskt, og vi tok en Taxi til hotellet i Bologna. Vi hadde egentlig tenkt å ta flybussen, men prisen på denne var 5€ pr. pers. (Barn også), og taxien skulle ha 25€, så da var valget enkelt.

Vi bor på Grand Hotel Elite første natten, et flott hotell ikke langt fra sentrum av Bologna.

Dag2

Vi rakk akkurat frokosten på hotellet, før ”kjøkkensjefen” – bokstavlig talt - begynte å blinke med lysene. For å være Italiensk frokost, var det en godkjent kontinental frokost. Deretter var det utsjekk, og en flott spasertur for å hente leiebilen – hotellet får for øvrig vell bestått for sine fire stjerner.

Leiebilen ble hentet – det er viktig å merke seg at vi bestilte bilen på finn.no, og fikk rimeligst pris hos Budget, men hentet og fikk utlevert en Avis leiebil, som både på finn.no og avis.no var mer enn doblet så dyr som Budget. Uansett, bilen kunne vært bedre rengjort, men ellers godkjent.

Etter en kjapp sightseeing, som egentlig ikke var planlagt, men naturlig antagelig lagt inn i GPS’en, kom vi oss ut på hovedåren mot Venezia, som er neste planlagte stopp på turen. Venezia har alltid lagt høyt på ønskelisten over favorittsteder som ikke er besøkt.

Fantastisk ny motorvei store deler av turen, gjør dette til en fin og behagelig tur mot Venezia. Dessverre var ikke GPSen av samme mening, for denne var selvsagt ikke med på nye veier, og var på det passende ordtaket ”på bærtur”. Men da vi kom oss ut av bompengeveien, og inn ”normale” veier, kom den seg, og loset oss trygt fram til hotellet. Utrolig men sant viste det seg at vi hadde klart å komme oss av riktig avkjørsel, og hotellet lå kun ti minutter unna.

Hotellet, Crowne Plaza, var en nytt og flott hotell, og vegg i vegg med toget som går til selve Venezia sentrum, som da bare er 20 minutter unna. Etter innsjekk og et kjapt klesskifte, bar det av gårde med toget, som kun kostet 4€ t/r pr. person.

Venezia

Venezia var vel ikke helt slik jeg hadde forventet det, men det er vel ikke uvanlig at høye forventninger ofte gir dårligere resultat. Selve Venezia er arkitektonisk en flott skue, men jeg må si jeg blir målløs når det første som møter oss er en togstasjon som ser ut som et av Stalins bygg, en bro som er dradd ut av en helt annen verden, en haug med gateselgere som skal putte på deg en masse med kopivarer og verdiløst juggel – det er trist å se at Venezia blir slukt av kapitalismen.

Vel, vel , vi har nå omsider fått besøkt Venezia, og det får vi være fornøyd med – men jeg tror ikke det blir en neste gang.

Vi skulle i utgangspunktet være en til dag i Venezia, men nå blir det en ekstra dag på stranden i Rimini, så i morgen blir det tidlig avgang med biling til Rimini med en kort tur innom Ravenna.

Dag 3

Etter frokost var det igjen å fylle opp bilen og kjøre mot Ravenna – et problem med Italia er at veiesystemet er under stadig omkonstruering, og da følger GPSen ikke helt med – så det blir til stadig noen kjøreturer ”ut i åkeren”, men den henter seg som oftest inn igjen, bare man følger en eller annen retning. Ingen unntak mot Ravenna, så det blir en del ”ut i åkeren”, og inn igjen på det Italienske veisystem – da får vi i alle fall sett oss rundt.

Vi kommer etter noen timer til Ravenna, og får en kort sightseeing i ”sentrum” , med en kjapp lunsj, og fortsetter deretter mot Rimini. Vi ankommer Rimini i fire tiden, og blir ikke akkurat overbegeistret for hotellet vi har ordnet her. Vi valgte hotellet ene og alene for at det var et av få som hadde gratis parkering, og hadde tross alt tre stjerner. Hotellet heter Hotel Telstar og burde ikke hatt mer enn maks en til to stjerner. Dette er mer et hostel enn et hotell, og oppå det hele hadde de ikke flere parkeringer ledige, så vi måtte parkere ”opp i gaten”.

Vel, det er lite vi kan gjøre med dette, og vi fikk sjekket inn og kom oss på stranden for et herlig bad i kveldsolen, før det ble mørkt – så ble i alle fall barna fornøyd. Like bortenfor hostellet lå en fin restaurant hvor vi fikk oss en fin middag, med hyggelig betjening.

Det ble en lang natt, for i Rimini er det et enorm uttelling, så det ble vanskelig å få sove. Til tross for at det bodde flere barnefamilier på hotellet, ble det først kl. 05:30 stille i gangene, og litt roligere i gatene utenfor.

Dag 4

Da vi endelig fikk sove, forsov vi oss dessverre til frokosten, men den store frokosten regnet vi ikke med det var på hostellet, i betraktning til resten av fasilitetene. Vi fikk ordnet oss, og fikk oss en shopping runde rundt i distriktet før vi kom oss på stranden. Resten av dage gikk med til bading, sandslott bygging, og igjen en god middag på samme restaurant som i går. Siden det ble lite søvn natten før, ble det tidlig kveld, men dessverre hjalp ikke dette stort, da det samme gjentok seg igjen, og det ble bråk og spetakkel til kl 06:30 på morgenen. Utsjekk var kl. 10:00, så det ble lite søvn – og jaggu var vi glad for at vi ikke skulle bo på dette stedet mer.

Rimini er å betrakte som feriebyen til Italienerne, og her festes det 24/7. På to dager tror jeg ikke vi så eller møtte en eneste fra andre land enn Italia.

Dag 5

Vi fikk pakket bilen og satte kursen mot Pescara, hvor målet var storhandling, få vi kjørte videre til Abruzzo området og fjellandsbyen Fallo. En ting er sikkert; Italienerne kjører som idioter, noe som for oss ikke er noe nytt, men jo lenger sør, jo verre blir det. Vi kan ligge i 140 km/t og bli forbikjørt av motorsykkel ister i kortebukse og bar overkropp. Dette var ikke et uvanlig syn, og forbikjøring, med dobbelt sperrelinje og biler i mot er heller ikke problemer med Fiat Panda.

Det fokuseres mye på miljø i disse tider, men her nede må dette være et fremmedord. Enten full eller ingen gass, røyke gjøres det overalt og bosset flyter, både i byer og langs veier.

Det ble handlerunde i Pescara, og en flott kjøretur opp i fjellene mot Fallo. Vi ankom Fallo i firetiden, og fikk tømt bilen og innlosjert oss før det ble aldeles mørkt i Abruzzodalen.

Dag 6

Rolig dag i solen.

Dag 7

Dag 8

Unni traff en Belgier, som sine første leveår bodde i området og som var på besøk til sin bestemor, som anbefalte oss en tur til Pennadomo. Vi valgte å kjøre over fjellet til Pannadomo. En flott tur, på relativt fine veier, med en fantastisk utsikt.

Pannadomo var en flott landsby, med en fjelltopp i enden av byen hvor det var laget trapper opp til toppen. En hard økt i denne varmen, men vi nådde toppen til slutt. Fantastisk utsikt i alle retninger. På veien tilbake fikk vi se en neste ferdig bro av nyere opprinnelse, men hvor arbeidet tydelig hadde stanset. Vi fikk etter hvert høre historien til broen, hvor prosjektlederen hadde gjort en fatal feil, og broen traff ikke riktig på stedet hvor den skulle treffe, og utfallet ble tragisk; Prosjektlederen tok sitt eget liv.

Dag9

I dag har vi vært på biltur til Quadri & Castel Di Sangro for å finne reisemuligheter til Roma og andre mulige reisemuligheter for å komme enkelt til nærliggende flyplasser uten å måtte leie bil. Det ryktes om at det er bussforbindelser til fra Quadri til flere av de nærliggende flyplasser. Men her får vi vite at vi må til Castel Di Sangro for å finne bussforbindelser til de ulike flyplasser.

Castel Di Sangro ligger ca. 25 km fra Fallo og kan by på flere alternative reisemål. Bl.a går det buss til Roma. Da fikk vi de svar vi var ute etter og returnerte til Fallo.

Siden noe av reisefølget returnerte tilbake til Norge neste dag, ble det avslutningsmiddag på det lokale hotellet, Nido Delle Rondini, som serverer fantastisk god mat.

Dag10

På tur til Civitaluparella. S. Giovanni, Montazzoli og Monteferrante.

Dag 11

Da vi var på utsiktplassen i Monteferrante, så vi noe som kunne være noen jetskier som så ut til å kjøre ute på Bomba vannet. Vi merket på GPSen stedet disse kjørte inn, og kjørte ned for å se. Her var det et flott badeanlegg med masse aktiviteter, bl.a jetski utleie, wakeboard, bordtennis, etc. I dagen er dagen for å forsøke de ulike aktiviteter. Vi kom tidlig, og fikk derfor en fin plass med solsenger, bord og stoler og parasoller.

Barna storkoste seg i bassenget, og flere av aktivitetene ble forsøkt. Det ble bordtennisturnering og ball lek i bassenget. Det ble en flott dag som vi avsluttet med en god middag på Nido Delle Rondini.

Dag12

Så var det Roma som står for tur. Vi kom oss av gårde tidlig på morgenen mot Roma. Vi har valgt å kjøre raskeste vei. Avstanden til Roma er ca. 16 mil, og vi brukte 2 timer og førti minutter. Vi ankom hotel Quality Rouge et Noir kl. 12:00, sjekket inn, og gjorde oss klar for sightseeing I Roma. Hotellet var flott med store rom, svømmebasseng og god parkeringsplass. Vi valgte å besøke Colosseo, Arco di Tito og Arco di Costantino. Vi kunne selvsagt valgt en annen dato for å besøke Roma, for det er varmt, fryktelig varmt. Uansett, nå er vi her, og må få med oss dette.

Utrolige byggverk møtte oss da vi kom ut av Metroen like ved Colosseo. Utrolige utgravninger, viser store byggverk også ”under jorden”. Det var en del ”plagsomme” selgere som forsøker å lure på deg alt fra guidete omvisninger til bilder sammen med ”ekte” romere. Her er det lett å la seg lure.

Vi ”hoppet” på et bilde sammen med noen ”romere”, hvor vi avtalte på forhand 5€, men etter at bilder var tatt med vårt eget kamera, skulle de ha 10€ - vi var tross alt to voksne?!? Så best å passe på.

Dessverre ser det også ut til at vedlikeholdet har sviktet rundt ruinene. Om det er store nedbørsmengder som har gjort dette eller direkte vedlikeholdsvikt er vi ikke sikre på, men her må det legges ned arbeid for å ivareta slike flotte kulturskatter. Slik det ser ut nå, er det ikke presentabelt.

Regn også med store køer. For å besøke Colosseo var det en til halvannen time kø for å kjøpe billett.

Vi avsluttet kvelden i restauranten på hotellet som til bø en ferdig middagspakke med forett, middag, kaffe og dessert. Vi valgte dette, men må vel konstantere at Nido Delle Rondini, leverer hakke bedre mat.

Hotellet får bra skår, om vi må nevne noe, må det være at resepsjonisten var lite serviceminded, men etter å ha sett samme mannen fra frokosten ble servert, til baren stengte kl. 0:00, som både resepsjonist, bartender servitør, mens det vi betraktet som hans kone gå rundt og ”sladre” med alle, må vi si han gjorde en fabelaktig jobb.

Dag 13

Etter en god frokost, ble det noen timer i hotellets flotte basseng. Det er varmt, og det passer med noen timer med bassengaktiviteter før mer sightseeing i Roma. Da blir barna fornøyd, og temperaturen litt bedre senere på dagen for sightseeing aktiviteter.

Vi har nå kontroll på det offentlige tjenestenettet i Roma, og funnet ut at det går buss til metroen like nedenfor hotellet. Så lenge man har kontroll på Metroens retninger, er dette et fint transportmiddel i Roma. Den stopper like ved de fleste viktige monumenter, og om man kombinerer dette med sightseeing bussene som man kan hoppe på og av som det passer, kommer man seg enkelt rundt til de ulike severdigheter sammen med god informasjon fra bussen.

Vi har i dag besøkt Vatikanet, både katedralen og byggverkene rundt. Utrolige byggverk og fantastiske historier rundt dette. Her bør man bruke en hel dag for å få med det meste, vi brukte fem timer, og det var i korteste laget. Men dette er mye viktigere enn å besøke enn Colosseum og de arkeologiske utgravninger.

Det hører med til denne dagen at vi også gikk av på feil stasjon på metroen, men forstod dette raskt, men når to av oss var kommet inn på metroen igjen gikk døren igjen. ”Heldigvis” kom det en fot i klem, og ved å trykke på den grønne knappen gikk denne opp igjen og alle kom med! Alle like hel, og en erfaring rikere.

Vi hadde bestemt oss for og ”skeie ut” med en runde på MC Donald i dag, etter lovnad om dette til barna etter to dager med sightseeing i Roma. Etter en del undersøkelser, fant vi det beste å velge den som ligger på hovedbanesentralen. Det skulle vise seg at dette ikke var det smarteste, for her så det ille ut, og et massivt kaos.

Vi har vært på MC Donald i mange land og store byer – men dette er vel det verste vi har opplevd. Kan ikke anbefales.

Dag14

Kjøring fra Roma til Fallo over fjellet og igjennom landsbyene:

Dag 15

Etter flere dager i Roma, og full fart med sightseeing og full fart på veiene var det deilig med en dag i badeanlegget like nedenfor Pietraferrassana. Her var det som vanlig full aktivitet, og i dag også muligheter for å sitte på med en formel 2000 båt.

Da vi kom tilbake til Fallo var det der også full aktivitet med opprigging av sener, lysoppsett over veiene og boder for ulike aktiviteter for helgens fiesta. På kvelden fikk vi oppleve korstog med fakler og korpsmusikk.

Dag 16

Igjen en dag ved badeanlegget Lago di Bomba. God plass, og mange aktiviteter i vannet. I dag er det også vå siste dag i Fallo, så det ble avslutningsmiddag på etter hvert vår stamrestaurant på hotellet Nido Delle Rondini. Etter dette var det landsbyfest i Fallo med sang og musikk med treradere og stororkester. Hele byen var samlet til fiesta. Her var det aktiviteter for store og små. Det var rigget opp salgsboder i gatene og barna løpte rundt og lekte. Mange var samlet på den lokale puben for en pause i dansingen og praten gikk livlig rundt bordene. Utrolig gøy å få oppleve.

Dag 17

Så var det over for denne gang i Fallo. Litt vemodig å forlate denne flotte og rolige lille landsbyen etter å ha vært der i nærmere to uker. Vi var nå begynt å finne roen i byen, og kommet i kontakt med flere av innbyggerne. Men vi må jo få med oss mest mulig av Italia, så derfor har vi nå kjørt videre til Perugia som ligger ca. midt i mellom Fallo og Pisa som blir vårt endelige mål for turen.

Vi kjørte fra Fallo i rundt elvetiden og ankom Perugia ca. klokken femten. Vi har bukket inn på et Spa hotell, og et av de rimeligste på denne turen, og utrolig men sant også det fineste. Hotellet heter Park Hotel Perugia og her er det treningssenter, spa anlegg og 25 meters basseng. Det ligger riktig nok fem kilometer utenfor sentrum, men med tog til sentrum like ved, er det ikke noe problem å komme til sentrum. Like ved hotellet er det også et lite sentrum med masse butikker.

Dag 18

På guiding i Perugia.

Dag 19

Kjøring fra Perugia til Pisa. Guiding i Pisa.

Dag 20

Flytur fra Pisa til Torp. Kjøring fra Torp til Hjellestad

- Se bilder fra turen på denne linken.

- Se artikkel i Dagbladet denne linken.

www.hotels.com
Total karakter: ikke satt
Nyttig ord: ikke satt
Turens melodi: ikke satt
Design provided by moos.no - ingen over ingen under