Velkommen, i dag er det:

Motorhead Travelers lager reisedokumentar på Vestlandet.
20.07.07
Etter at vi under en reise til Las Vegas i 2004 møtte tilfeldig et Canadisk TV Team, som filmet motorsport og reisedokumentarprogram for Water Sport Channel, var endelig turen for disse kommet til å få laget et reiseprogram for Norge. Vi har holdt kontakten under veis, for å finne tid og sted, og for at det skulle passer for alle, men det har ikke vært enkelt å få på plass alle detaljer. Men til slutt var vi enige i at vi skulle gjøre dette, og at det var vannjet som var farkosten som skulle brukes.

Reisefølget fra Canada møtte opp på flyplassen i Bergen 15. Juli, og det var satt av en uke til å få laget filmen. Vi har brukt en del tid på receaurce på å finne egnet reiserute, og fått de nødvendige godkjennelser. Turen er bestemt å gå med Tog fra Bergen til Gol og videre til Flåm. Der skal vi kjøre vannjetter innom Gudvangen og videre til Balestrand, for så og fortsette med hurtigbåt tilbake til Bergen. Innovasjon Norge har vært med på planleggingen, og er også med å dekker noen av kostnadene for å få dette til.

Den første dagen går med til å filme litt rundt i Bergen, med Fisketorget, Fløybanen, Torgalmenningen og bryggen som de viktigste stedene. Siden vi kun hadde en dag til rådighet i Bergen, ble tiden knapp, men vi fikk til dette.
Tidlig morgenen etter ble det togreise fra Bergen til Gol, og togbytte og Flåmsbanen ned til Flåm. Utrolig hvor mye oppmerksomhet man får ved å slepe rundt på et filmteam, men de fleste både turister og innbyggere viser forståelse for at vi trenger noe mer plass enn øvrigheten. Det blir en flott togtur, og spesielt turen fra Gol til Flåm må nevnes. Dette MÅ oppleves! Togene var helt fulle, men fra Gol til Flåm fikk vi en egen ”filmvogn” for å få de beste bildene.
På Gol ble vi møtt av egen guide som fulgte oss hele dagen, og viste oss de viktigste severdighetene i Flåm og Aurland. Etter en full dag i Flåm gikk turen opp igjen til Vatnahalsen for overnatting på Vatnahalsen Høyfjellshotell. Da var også Tor og Jørn ankommet med utstyret som skulle brukes.

Tidlig morgenen etter gikk vi på toget ned igjen til Flåm, for å ta noen siste bilder, og rigge båt og vannscootere. Vi fikk sjøsatt og gjorde oss klar til tur. Beregnet tid på turen fra Flåm til Balestrand er fire timer. Utgangspunktet i vår første plan var Høyanger, men siden vi ikke var helt sikker på hvor lang tid dette ville ta, beregnet vi Balestrand som et bedre alternativ, i tilegg til det flott hotellet som er i Balestrand.
Utstyret var klart, og vi satte kursen mot Gudvangen for lunsj.
Det så endelig ut til at det skulle bli opplett, for verken dagen i Bergen, eller gårsdagen i Flåm hadde vist seg fra den gode side. Det var noen regnbyer og noe opplett, men lite sol å se. Kameramannen var fornøyd med været så langt, for det var bedre å filme under disse omstendigheter, og opprepeterte hele tiden at dette var HD Tv, så vi måtte slappe av med å tenke på været. Vi kom oss uansett til Gudvangen uten noen regn, og fikk oss en flott lunsj på ute restauranten i Gudvangen. Her fikk vi også filmet en vikingelandsby, som falt i virkelig god smak hos filmteamet, så dette var verdt besøket.

Så bar det videre til Balestrand, hvor vi gjorde flere ulike stopp på veien. Blant annet fikk vi besøk av sel, og vi fikk en samtale med noen nederlendere som var på padlesafari i fjorden.
Det blåste litt mer til lengre ut i Sognefjorden vi kom, men da vi nærmet oss Balestrand stilnet det av, og vi kunne legge til, omtrent fem timer etter avreise fra Flåm. Her var rommer og alt klart, så det var deilig å få en forfriskende varm dusj og så til en flott middagsbufe.

Dagen etter, kjørte vi utstyret tilbake til Flåm, som var ca. en times kjøretur unna med full gass hele veien, så tok Jens hurtigbåtene videre tilbake til Balestrand, hvor resten av Teamet ventet for å ta denne videre til Bergen.
Det var holdt av plasser til filmteamet på første rekke, slik at de fikk de beste plassene på returen tilbake til Bergen.

I dag er solen kommet fram, og det blir en nydelig retur tilbake til Bergen med hurtigbåten. Det blir mye filming på veien, og filmteamet får menge samtaler med turister og lokalbefolkning om bord. Det blir jo en del oppmerksomhet rundt kamerateamet, og canadieren som er regissøren er ikke vanskelig å be om å snakke med folk, for der går det i ett.
Det blir en flott tur med mange fine bilder, innseilingen til Bergen blir bra, med bilder av bryggen badet i sollyset.

Dette ble en uforglemmelig tur. Håper vi kan få være med på noe tilsvarende i framtiden.

- Last ned pressemelding

- Se bilder fra turen

Design provided by moos.no - ingen over ingen under