Velkommen, i dag er det:

Vi har syklet rallarvegen
14. juli 08
Etter flere års ventende, har vi endelig tatt steget og syklet rallarvegen fra Finse til Flåm. Selvsagt kunne vi gjort dette før, men anbefalinger har gjort at vi har måttet vente med dette til barna var kommet i riktig alder for en slik tur.

Turen startet med tog fra Bergen kl. 10:28 til Finse med ankomst kl. 12:51. Vi blir anbefalt å gå av på stasjonen før Finse, siden vi syklet med barn, og rallarvegen ikke offisielt enda var åpen. Det var fortsatt noe snø i fjellet, og vegen var dekket med noen store fonner nært Finse. Da skulle det være mye bedre å gå av på Hallingskeid
Vi gjorde som sagt var, og var glad for dette etter at vi møtte de første sykelistene som kom fra Finse. De hadde hatt et fela strev med å komme over partiene med snø.

Videre gikk turen ned til Grøndalsvatne hvor det ble første pause mot en fantastisk utsikt mot Pauldalen. Flere sykelister passerte oss under pausen, og så ut til å sykle i begge retninger. Vi tok fatt på neste strekke som gikk langs Klevavatnet og videre til Klevanos hvor det ble en ny pause før den store nedoverkjøringen mot Seltuftvatnet. Dette er partiet hvor det er ekstra viktig at barna er på vakt, og kjører forsiktig. Her er st bratt og store fossefall langs veien. Verd å merke er hullet i fjellet som er sprengt ut for at vannet skal finne veien fra Klevanos til dalen nedenfor.

Veien er dårlig sikret, men vi tok det langsomt og det ble en flott nedoverstigning. Turen startet ca. 1300 m og nå er vi nede ved Seltuftvatenet som ligger på ca. 820 m.
Veien har holdt rimelig god kvalitet så langt, men langs Seltuftvatenet og Reinungavatenet er det spesielt dårlig kvalitet i oppoverstigningene. Det er ikke så mange av disse, så det går greit i lavgir, selv med henger på sykkelen.
Derimot er stykket fra selve vannet og opp til Vatnahalsen svært dårlig, og en fin utfordring, spesielt med henger. Vi kommer opp, og tar en velfortjent pause ved hotellet. Det var lenge vurdert å overnatte i teltet vårt i disse trakter, men store mengder mygg, gjorde det til at vi dro videre. Sykkelturen startet ca. 13:30, og viser nå ca. 15:30.
Stykket ned fra Vatnahalsen og videre til ca. 540 meter er den absolutt verste etappen på turen. Barna klarte seg fint, men med henger på sykkelen ble dette en ekstra utfordring. Det ble flere velt, og et mindre dramatisk. Hengeren satt bom fast så det belen lett flygetur over styret med landing på alle fire. Heldigvis gikk det rimelig bra, og vi kunne komme oss ned til flat veg, før behandling av noen små skrammer.

Her fikk vi også et uventet besøk av en reinbye, men det hele var over etter noen kilomter lenger nede. Det meste av veien herfra er asfaltert, og med noen få unntak av bratte oppoverbakker, går det radig unna nedover.
Vi kommer til Flåm kl. 18:30, og var klar for telting på den flotte stranden ute bed Flåm sentrum. Men det skulle vise seg å være strengt forbudt – utrolig men sant – så det ble innkvartering på Flåmsbrygga Hotell, et nyåpnet flott hotell midt i sentrum av Flåm. Kan virkelig anbefales.

Morgenen etter ble det en dag i Flåm med sykkeltur og musebesøk. Flåm har mange attraksjoner og tilby, så mulighetene er mange. Togtur fra Flåm stasjon til Myrdal er en av de mest spennende og mest besøkte, men dette har vi gjort før, og står derfor over dette.

Fra Flåm drar vi videre til Balestrand kl. 15:30 med Fjord 1 båten Solundir. Vi er framme i Balestrand kl. 17:00 og innkvarterer på Sjøtun Camping. Flott camping med det vi trenger av fasiliteter.
Dagen avsluttes med en sykkelsafari i Balestrand og fiskeforsøk ved havnekaien, uten hell.

Dagen etter blir det besøk på Sognefjord Akvarium og en flott sykkelguiding i Balestrand med de mange fantastiske flott gamle hus og bygninger. Dette er virelig en bygd som har ivaretatt den gamle arkitektoniske byggekultur. En flott perle.
Vi har bestemt oss for å overnatte på Kviknes hotel den siste natten. Dette er et fantastisk hotell, med keiserlig besøk. Her kan man ta og føle på hotellhistorie igjennom 150 år. Hotellet kalles Eventyrslottet for sin flotte utførelse. Egentlig var det like før hotellet ble brent ned på -60 tallet, da det skulle monteres sprinkleranlegg, for kostnaden ble dyr, og det kunne svare seg å bygge nytt. Heldig vis ble det ikke så, og vi har nå fått føle på den flotte atmosfæren dette hotellet gir.
Dette må oppleves.

Morgenen etter blir det tur med hurtigbåt fra Balestrand til Fjærland og deretter buss videre til Jostedalsbreen. Etter et opphold ved breen, gikk turen ned igjen til bremuseet. Museet er virkelig en opplevelse, og flott og lærerikt for barna. Her var både kinoframvisninger og utforkningsmuligheter. Eget klatremuseum og en flott miljøreise gjennom tiden. Verdt et besøk.
Så ble det busstur ned igjen til hurtigbåten tilbake til Balestrand, og rett over i ny hurtigbåt fra Balestrand til Bergen.
Turen fra Balestrand til Bergen ta ca. 4.5 time, og kjører innom ulike stopp på veien. Mye flott å se ut Sognefjorden, og morsomt med stopp i grisgrendte strøk.
Vell tilbake til Bergen er vi virkelig glad vi i år endelig fikk gjennomføre denne turen. Dessverre er det dyrt å feriere i Norge, men det var virkelig verd det.

- Se GPS kart av turen

- Se bilder fra turen

www.visitflam.com
Replies: (3)
www.rallarmuseet.no
www.kviknes.no
Design provided by moos.no - ingen over ingen under