Velkommen, i dag er det:

Rally Risnes 2009
14. Juni 09
Stig har i lengre tid, faktisk i flere år, planlagt ”Rally Risnes”. Etter å ha sydd sammen en gruppe Road Captains bestående av Stig, Ståle og Sigurd, ble det endelige opplegget presentert! 11. Juni kl. 15:00 var det oppmøte i Rådalen for alle deltagere fra Bergen.

Det ble etter noe ventende på Einar og Torbjørn, bestemt å reise til Halhjem for så og evt. vente der sammen med Gaute og Jarle, som har fått dispensasjon fra første møtested til å forflytte møtested til Halhjem. Siden vi ikke fikk noen tilbakemeldinger fra verken Einar eller Torbjørn, og etter at det kom informasjon om at Gaute og Jarle var stukket av til Leirvik, ble det bestemt at vi tok fergen uten E & T. Like før fergen lukket bommen, kom omsider Einar ”løpende” med punktert bakdekk, og trengte assistanse for å få sykkelen inn på fergen. Men dette likte Pederen på fergen svært dårlig, og lukket bommen rett foran nesen på Einar. Det ble selvsagt munnhuggeri av dette, men til ingen nytte – Pederen er suveren!

Vel over på den andre siden, var det bare å nyte solen og vente på Einar. Harald hadde med lappeskum, som var kjøpt av Bjerring på syttitallet, men lite brukt, og burde derfor gjør nytten. Einar kom, og skummet kom på plass, og vi kom oss videre på veien. Luft ble fylt på Leirvik, og alt så ut til å virke, men noen kilometer fra Aksdal var det slutt, og det så svart ut. Men en motorsykkellist er aldri alene, så etter kort tid kom det en hyggelig kar som kunne fortelle en god historie fra MC tur i Frankrike, og en tilsvarende redningsaksjon. Så ble BMWer plassert i varebilen og kjørt til fergekaien på Arsvågen, og vi kunne komme oss samlet over til Mortavika – eller, bortsett fra Torbjørn, som uventet dukket opp på Lervik, og kjørte like greit rett inn på den ventende fergen på Arsvågen, mens resten av gjengen ventet på Einar og transportøren. Fergen lukket bommen, og Torbjørn måtte se oss andre stå igjen.

Einar dukket til slutt opp, og det ble endelig line up og fotosesjon med en samlet gjeng – foruten Torbjørn. Så ble det fergetur, og på andre siden var Bjarte og Calle klar med redningsaksjon. Henger var hentet inn, og BMWen kunne kjøre dagens siste etappe på henger. Etter noe feilnavigering, og oppdeling av feltet, kom vi til Moonshines lokale i Sandnes, og delmål en for turen var fullført. Her ble det omvisning, skruing, dekkskifte, ”tomgangskonkurranse”, mat og drikke og mange gode historier. Vi ble vell ivaretatt og innkvartert, og noen av oss fikk en god natt søvn, før andre etappe av turen morgenen etter.

Etter en god frokost, pakking av sykler og skifting av dekk for Einar, var det klart for etappe to av Rally Risnes via Nordsjøvegen og Egersund. Fantastisk flott tur, med landstrakt utsikt mot Jærens rev og havgapet mot Nordsjøen. Her fikk vi turens punktering nummer to, og feltet ble delt opp, slik at Åge, Viggo og René måtte returnere med det punkterte dekket til Sandnes, for nytt dekk. Mens vi andre fortsatte til Egersund. Dessverre var det min tur og merke problemer – Arielen ble varm, og det så ut til at toppdekselpakningene ikke likte det like bra, så det ble noe oljelekkasje fra toppen, men ikke verre enn at vi kunne fortsette.

Vi fortsatte turen videre til Kvinlog – Risnes i et noe lavere tempo, så Arielen skulle holde seg stabil. Da vi kom til Tronstad, hadde jeg ikke fått med meg at vi skulle ta til høyre mot Evje, og fortsatte opp dalen mot Sirdal. Etter noen mil forstod jeg at noe var feil, og fikk snudd og returnert til Tronstad, for å bli forklart hvor jeg egentlig skulle kjøre. Her ble det selvsagt tildelt ulike grunner til hvem som var skyld i dette, men jeg fikk dessverre ikke skyldt dette vår på andre enn meg selv. Vi kom uansett til slutt fram til Stigs residens som lå fint til på Risnes. Vi ble presentert for svigerfamilie, traktorer og annet brukbart redskap, for så å få serverte en nydelig middag med det som følger til.

Tiden går fort når man har det gøy, så det ble til slutt køying. Dagen etter var det felles forfriskende spasertur langs Storøyne. Vi ble da møtt av Carl, som først da kom på besøk til gards. Det ble så servert lunsj, før jeg pakket og gjorde klar til retur mot Bergen. Grunnet AC/DC konsert måtte jeg returnere tilbake til Hjellestad en dag før resten av gjengen. At sykkelen gikk varm hele tiden, var også en fordel med tanke på at jeg da kunne holde eget tempo.

Det ble en flott tur tilbake til Bergen, med noen få varmskjæringer. Men hold jeg stabil fart på ca. 45 – 40 Mph, gikk det fint. Dessverre bommet jeg på begge fergene og brukte derfor 10 timer på returen. Men en flott tur, med fint vær og lite trafikk.

Takk for et flott opphold Stig! Håper Rally Risnes blir en tradisjon, for dette gjør jeg gjerne igjen.

- Se bilder fra turen på denne linken.

- Se kart over turen på denne linken.

www.fjord1.no
Total karakter: ikke satt
Nyttig ord: ikke satt
Turens melodi: ikke satt
Design provided by moos.no - ingen over ingen under